Leczenie kanałowe, znane też pod mniej powszechnie znanym pojęciem leczenia endodontycznego, niegdyś przeprowadzano na kilku wizytach w gabinecie stomatologicznym, a sam proces jego skutecznego przeprowadzenia wiązał się z dość dużymi odczuciami bólowymi. W czasach jednak, gdy postęp nowoczesnej technologii jest wyjątkowo duży, skuteczne leczenie kanałowe stomatolodzy mogą zaproponować już nawet na jednej wizycie. O ile zwiększa się wtedy komfort pacjenta!

Istotą leczenia kanałowego jest uratowanie zębów, które jeszcze kilka lat temu klasyfikowały się raczej do usunięcia. Mowa o dokładnym oczyszczeniu takiego zęba z miazgi która jest martwa lub mocno zainfekowana, a następnie zastąpieniu jej specjalnymi wypełniaczami stworzonymi na bazie kompozycji chemicznych. Do tego stomatolog nie zapomina również o sprawnej i atrakcyjnej wizualnie, odbudowie zęba.

A w jakich sytuacjach możemy mówić o konieczności zastosowania leczenia kanałowego? Dzieje się tak wówczas, gdy stan zainfekowania próchnicowego jest tak duży, że nie ma szans na jego odratowanie. Tu najczęściej dochodzi bowiem do sytuacji, gdy zaatakowana infekcyjnie zostaje miazga zęba, a co więcej – może ona także ulec obumarciu – i to m.in. z powodu choćby doznanych urazów mechanicznych.

Dostępne dziś leczenie kanałowe przeprowadzić można nawet na jednej wizycie. Doświadczony stomatolog na ten zabieg poświęca średnio około 2 godzin. Leczenie przeprowadzane jest metodą ekstyrpacji, w znieczuleniu miejscowym i jest równie skuteczne co to wieloetapowe, przeprowadzane powszechnie jeszcze kilka lat temu.